Zapewnij najlepszą jakość przy najmniejszym rozmiarze!
-
Jak dobrać optymalne parametry?
-
Jakich narzędzi potrzebujesz?
-
Jak sprawnie skompresować materiał wideo na stronę WWW?
Dzięki książce "Kompresja dźwięku i obrazu wideo" zdobędziesz wiedzę na temat technologii audio i wideo oraz obowiązujących pojęć. Na początku poznasz teoretyczne podstawy kompresji dźwięku i obrazu, pozwalające Ci lepiej przyswoić sobie wiedzę z kolejnych rozdziałów. Po przeczytaniu tego podręcznika będziesz dysponować wiedzą na temat używanych kodeków czy dostępnych parametrów kompresji. Dowiesz się, w jaki sposób skompresować film dla DVD, internetu oraz urządzeń przenośnych. Dodatkowo zorientujesz się wśród dostępnych narzędzi, służących do kompresji plików wideo, takich jak Adobe Media Encoder, QuickTime Pro, Compressor czy też Microsoft Expression Encoder. Jeżeli publikujesz materiały wideo w sieci, koniecznie zapoznaj się z tą książką!
-
Podstawy technologii wideo i audio
-
Dostępne kodeki
-
Ustalanie parametrów kompresji
-
Sprzęt zalecany do kompresji
-
Przetwarzanie wstępne materiału wideo
-
Dostępne narzędzia kompresji
-
Kompresja dla DVD
-
Zasady kompresji dla internetu
-
Kompresja dla urządzeń przenośnych
Spis treści
Wstęp
- O czym ta książka nie jest
- W takim razie, czego dotyczy ta książka
- Kto powinien przeczytać tę książkę
- Strona internetowa książki
- O autorze
- Podziękowania
Rozdział 1. Zrozumieć technologię wideo i audio
Elementy wideo
- Klatki i pola
- Korzyści ze stosowania przeplotu
- Problemy podczas stosowania przeplotu
- Wideo ze skanowaniem progresywnym
- Rozdzielczość
- Współczynnik kształtu
- Sygnały analogowe a cyfrowe
W jaki sposób działa kompresja
Kompresja stratna i bezstratna
- Kompresja przestrzenna (DCT) i kompresja wavelet
- Kwantyzacja
- Kompresja międzyklatkowa i wewnątrzklatkowa
Kompresja dźwięku
Szacowanie wideo dla celów kompresji
- W jaki sposób wideo zostało zapisane?
- W jaki sposób przeprowadzono edycję wideo?
- Kto ma być docelowym odbiorcą?
Zakończenie
Rozdział 2. Język kompresji
Odtwarzacze
- Odtwarzacz QuicTime Player
- Odtwarzacz Windows Media Player
- Odtwarzacz Adobe Flash Player
- Odtwarzacz Real Player
- Inne odtwarzacze wideo
Kontenery
Kodeki
- Opisy powszechnie używanych kodeków
- Na wszystko jest czas i miejsce
- Kodeki finalne
- Kodeki edycyjne
- Kodeki przestarzałe
Parametry kompresji
- Prędkość transmisji
- VBR i CBR
- Szybkość klatek
- Rodzaje klatek
- Współczynniki kształtu
- Piksele o różnych kształtach
- Rozdzielczość
- Udostępnianie przez sieć: strumieniowanie i pobieranie
Zakończenie
Rozdział 3. Recepty na sukces
Jakie są Twoje wymagania kompresji?
- Prezentacje krótkotrwałe czy długotrwałe?
- Jakie jest Twoje docelowe medium prezentacyjne?
- W jaki sposób zawartość wideo została dostarczona do Ciebie?
- Jak wiele treści wideo kompresujesz?
- Czy kompresja jest jedyną czynnością, którą wykonujesz?
- Jakość czy dostarczenie we właściwym czasie?
- Czy jesteś właścicielem zawartości, czy tylko „trybikiem w maszynie"?
- Jak dużą wiedzę ma Twój klient?
Sprzęt i sposób działania dla różnych przypadków
- Kodowanie jako montażysta
- Kodowanie jako specjalista kompresji
- Automatyzacja procesu kodującego
- Systemy przemysłowe: pierwsza liga
Podstawowy sprzęt kodujący
Wskazówki projektowe
- Rozsądna minimalizacja utraty jakości
- Bądź uporządkowany
- Konwencje nazewnicze plików
- Eksperymentowanie może być dobrym pomysłem
- Stwórz własny zbiór przepisów
- Pliki pośrednie
- Archiwizacja i transkodowanie
Zakończenie
Rozdział 4. Przetwarzanie wstępne
Usuwanie przeplotu wideo
- Łączenie pół (blend)
- Weave
- Usuwanie oparte na obszarach (area-based)
- Rozmywanie obrazu (motion blur)
- Odrzucanie (discard)
- Bob
- Skanowanie progresywne
- Kompensacja ruchu (motion compensation)
Konwersja klatek i odwrócona konwersja klatek
Kadrowanie
Skalowanie
- Korekcja współczynnika kształtu obrazu
- Korekcja współczynnika kształtu piksela
Redukcja zakłóceń
Regulacja luminacji
Korekcja gamma
Modyfikacja chrominacji
Wstępne przetwarzanie ścieżki dźwiękowej
- Regulacja siły dźwięku
- Redukcja szumów
Zakończenie
Wywiad z kompresjonistą: John Howell
Rozdział 5. Narzędzia kompresji
Adobe Media Encoder
- Jak wygląda ten program?
- W jaki sposób działa ten program?
- Czym wyróżnia się ten program?
- Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu
- Co powinieneś zapamiętać?
QuickTime Pro
- Jak wygląda ten program?
- W jaki sposób działa ten program?
- Czym wyróżnia się ten program?
- Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu
- Co powinieneś zapamiętać?
Compressor
- Jak wygląda ten program?
- W jaki sposób działa ten program?
- Czym wyróżnia się ten program?
- Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu
- Co powinieneś zapamiętać?
Microsoft Expression Encoder
- Jak wygląda ten program?
- W jaki sposób działa ten program?
- Czym wyróżnia się ten program?
- Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu
- Co powinieneś zapamiętać?
Zestaw do kompresji Squeeze
- Jak wygląda ten program?
- W jaki sposób działa ten program?
- Czym wyróżnia się ten program?
- Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu
- Co powinieneś zapamiętać?
Episode Pro
- Jak wygląda ten program?
- W jaki sposób działa ten program?
- Czym wyróżnia się ten program?
- Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu
- Co powinieneś zapamiętać?
- Rozwiązania wyższej i niższej klasy
Rozwiązania tańsze
- Uwagi na temat rozwiązań dla rozległych środowisk
Zakończenie
Wywiad z kompresjonistą: Nico Puertollano
Rozdział 6. Kompresowanie dla DVD
Co to jest DVD?
Tworzenie płyt DVD o standardowej jakości (SD)
- Media standardowej jakości
- Kodeki dla DVD o standardowej jakości
- A cóż to takiego VOB?
Co to jest dysk Blu-ray?
Tworzenie dysków Blu-ray
- Przedgląd technologii Blu-ray
- Nagrywanie dysków Blu-ray
Sposób tworzenia DVD
Sprawa ustalania optymalnej prędkości transmisji danych
Metody tworzenia płyt DVD o standardowej rozdzielczości
- Kompresja i markery w programie DVD Studio Pro
- Generowanie pliku zgodnego z DVD w aplikacji Compressor
- Tworzenie płyty SD DVD w programie DVD Studio Pro
Metody tworzenia płyt Blu-ray
- Praca z programem Premiere Pro
- Zarządzanie procesem przekazywania (handoff)
- Generowanie pliku w formacie MPEG-2 zgodnego ze standardem Blu-ray w aplikacji Adobe Media Encoder
- Generowanie pliku w formacie H.264 zgodnego ze standardem Blu-ray w aplikacji Adobe Media Encoder
- Tworzenie płyty DVD w standardzie Blu-ray w programie Encore
Zakończenie
Wywiad z kompresjonistą: Ben Waggoner
Rozdział 7. Kompresowanie dla Internetu
Wczesne lata internetowego wideo
Nowoczesne wideo w Internecie
- Wzrost zainteresowania krótkotrwałymi treściami wideo
- Powszechność łączy szerokopasmowych
- Lepsze narzędzia
- Widz i twórca to te same osoby
- Każdy może być gwiazdą
- Dziennikarstwo obywatelskie
- Tradycyjne media przystosowują się
- Nowoczesne narzędzia i formaty sieciowe
Metody kompresowania wideo dla Internetu
- Kodowanie dla YouTube przy użyciu aplikacji Episode Pro
- Klip strumieniowy w formacie Windows Media stworzony w aplikacji Compressor
- Plik wideo w formacie Flash Video do pobierania progresywnego
Zakończenie
Wywiad z kompresjonistą: Jim Rohner
Rozdział 8. Kompresowanie dla urządzeń przenośnych
W jaki sposób nieduże wideo stało się wielkim
- Transmisje strumieniowe na żywo do urządzeń przenośnych
- Pobieranie i (być może) synchronizowanie
Urządzenia przenośne i ich popularne formaty
- Telefony komórkowe
- Telefony inteligentne i komputery Pocket PC
- iPhone firmy Apple
- Odtwarzacze mediów
Sposoby kompresji plików wideo dla urządzeń przenośnych
- Pliki 3GP dla telefonów, które są inteligentne
- Dodawanie znaczników rozdziałów dl podkastu wideo
Zakończenie
Wywiad z kompresjonistą: Ryanne Hodson
Rozdział 9. Kompresowanie dla urządzeń set-top box
Dużo więcej niż zwykły kabel
Urządzenia STB oparte na protokole IP
Sposoby kompresji wideo dla urządzeń set-top box
- Ripowanie płyt DVD przy użyciu programu HandBrake
- Plik wideo o standardowej rozdzielczości dla urządzenia Xbox
Zakończenie
Wywiad z kompresjonistą: Andy Beach
Skorowidz
|