Jest to pierwsza na polskim rynku książka opisująca polską muzykę filmową w okresie, kiedy to w następstwie politycznych zwrotów jednoczesnym przeobrażeniom ulegały i muzyka i kino. Muzyka filmowa rozpatrywana jest zawsze w kontekście dzieła, w którym się pojawia, a zarazem w kontekstach wobec dzieła zewnętrznych: dominujących poetyk filmowych i muzycznych, z uwzględnieniem czynników politycznych, produkcyjnych i innych. Książka składa się z dwóch części, a granice pomiędzy nimi wyznacza rok 1956, kiedy to ściśle splotły się trzy determinanty muzyki filmowej: muzyka, kino i polityka.
O autorce
Iwona Sowińska jest pracownikiem naukowym Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie wykłada historię i teorię filmu. Jest autorką artykułów publikowanych w czasopismach m.in. „Res Publica", „Kino", „Kwartalnik filmowy". Zajmuje się głównie muzyką filmową, a także historią i poetyką filmu.
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA: 1945-1955
Rozdział I: Poza zasadą oryginalności
Neoklasyczny ład
Realizm w muzyce. Instrukcja obsługi
Tonacje mimikry. Muzycy wobec socrealizmu
Niebo autonomii, czyściec funkcjonalności
Paradoks niesłyszalności. Muzyka w kinie klasycznym
Romantyzm jako realizam dla mas
Historia bez nazwisk
Neutralność wzbroniona
Rozdział II: Brzmienie socrealizmu
Niekompletna lista zakazanych piosenek
Klasyka w sieci niebezpiecznych związków
Folklor lepszy i gorszy
„Nikt nie weźmie pieśni nam!"
„Sentymentalizm, synkopy, brak cech mobilizujących", czyli muzyka rozrywkowa
CZĘŚĆ DRUGA: 1956-1968
Rozdział III: Kino od nowa
Rozdział IV: Lekcja muzycznej awangardy
Repetytorium z ekspresjonizmu
W stronę nieoczywistości
Muzyka na opak
Wielki chłód
Droga do ciszy
Muzyka w dialogu
Awangardowe dziedzictwo
Rozdział V: Jazz: muzyka w czasie teraźniejszym
Między autoekspresją a stereotypem
Jazz polemiczny
Wojna się skończyła!
Czas prywatności
Rytmy młodych
Ku innym brzegom
Rozdział VI: Bigbit: „Bo kto śpiewa, ten nie grzeszy!"
Kryptonim Bigbit
(Pół)głos stłumionego pokolenia
Z komfortowego dystansu
Być jak West Side Story, czyli rodzime musicale
Smutek parodii
Rozdział VII: Przed nową zmianą: 1965-1968
Miejsca opuszczane, miejsca wypełnianie
Komeda: pożegnanie
Kilar: muzyka z muzyki
Klasyka na co dzień - klasyka na zawsze
Debiut Koniecznego: ocalanie tradycji
Zakończenie
Bibliografia
Filmografia (wybór)
Indeks filmów
Indeks nazwisk
|